środa, 26 stycznia 2022

Niemiecki coming out


Putin grozi wojną Ukrainie, a Niemcy dokonują coming outu. Przyznają się jawnie i bezwstydnie, że są sojusznikami Rosji, a nie NATO jak można by oczekiwać zważywszy na ich formalną przynależność. Właściwie nie musieli tego robić bo przepychanie wbrew wszystkiemu Nord Stream 1 i 2 oraz blokowanie zakupu broni defensywnej dla Ukrainy, a sprzedawanie  FR ofensywnej, jest już wystarczająco wymowne. 

Przepraszam, jednak wesprą Ukrainę jak dowiedziałam się z twittera:

Łukasz Bok

@LukaszBok

Niemcy wysyłają Ukrainie 5000 hełmów - niemieckie MON.


Rafał A. Ziemkiewicz


@R_A_Ziemkiewicz

Blokują im dostawy broni, ale za to dadzą szpital polowy... A wy mówicie, że szwaby nie mają poczucia humoru?!


Bartosz Mroczkowski

@BMroczkowski

Świetny scenariusz na dobry odcinek Monty Pythona - broni nie sprzedamy, zakażemy innym dostarczyć broń ma naszej licencji, ale sami damy szpital polowy. twitter.com/KuczynskiG/sta…

Niemcy nie są w swoich proputinowskich sympatiach odosobnione w UE:

Agaton Kozinski

@AgatonKozinski

A propos skuteczności sankcji ze strony UE Putin dziś spotkał się z włoskimi przedsiębiorcami. Brali w nim udział szefowie http://m.in. Eni, Enel, UniCredit, Pirelli, Saipem, Maire Tecnimont, Barilla, Generali

Czy ktoś jest zaskoczony? Czy wypowiedź strasznego dziadunia Bidena zachęcająca do "niewielkiej inwazjii" kogoś dziwi? Nie widzę!

Mnie natomiast zadziwiła następująca informacja:

Patryk "Skju" Sykut

@PatrykSykut

Nowy Jedwabny Szlak zablokowany przez Ukrainę. Złamano umowę o międzynarodowych przewozach kolejowych. Ukraina zablokowała tranzyt towarów przewożonych drogą kolejową m. in. z Chin. Oficjalny powód takiej decyzji jest nieznany. Przerwane zostały międzynarodowe łańcuchy dostaw.

Portal Na Kolei podaje:

Z dniem 30.11.2021 r. Koleje Ukraińskie (UZ) wprowadziły zakaz przyjmowania do przewozu wszystkich przesyłek nadawanych do Polski tranzytem przez terytorium Ukrainy z i do: Azerbejdżanu, Armenii, Białorusi, Gruzji, Chin, Kazachstanu, Kirgistanu, Łotwy, Litwy, Federacji Rosyjskiej, Tadżykistanu, Turkmenistanu, Uzbekistanu, Mołdawii i Estonii. Jednocześnie w wykazie ograniczeń przewozowych UZ wprowadzono zapowiedź całkowitego ograniczenia eksportu z Ukrainy do Polski w wagonach własności UZ, z terminem obowiązywania od 1 stycznia br. (przesuniętego następnie na 20 stycznia 2022 r.)

Początkowo, obok ww. ograniczenia „tranzytowego”, Koleje Ukraińskie wprowadziły również ograniczenie tranzytu do Słowacji, Czech i Austrii, jednak po kilku dniach ograniczenia te zostały zniesione. Oznacza to, że ograniczenie dotyczą wyłącznie Polski – największego europejskiego partnera handlowego Ukrainy. Jako przyczynę wprowadzanych ograniczeń przewozowych wymierzonych w Polskę podawano początkowo ograniczoną okresowo przepustowość ukraińskiej sieci kolejowej i nagromadzenie przesyłek oczekujących przekazania z UZ na PKP.

W toku podjętych konsultacji prezesa zarządu PKP S.A. z UZ okazało się, że takie przeszkody nie mają faktycznie miejsca, a stronę polską poinformowano, że odwołanie wprowadzonych ograniczeń leży poza kompetencjami ukraińskiej administracji kolejowej.

Polska jest drugim partnerem handlowym Ukrainy, ustępując pod względem wartości wymiany handlowej jedynie Chinom. Pozycja Polski jako największego europejskiego importera ukraińskich towarów stale rośnie. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2021 roku wartość polskiego importu wzrosła o 68%, osiągając wartość 4,4 mld dolarów. Przekracza to blisko dwukrotnie eksport Ukrainy do Rosji, a trzykrotnie eksport do innych sąsiadów Ukrainy takich jak Węgry i Słowacja.

Uruchomione na początku 2020 roku przewozy z Chin przez Ukrainę do Polski wzrosły dynamicznie w drugim roku funkcjonowania. W roku 2020 uruchomiono 40 pociągów, a w roku 2021 to już 124 pociągi. Plan przewozowy na grudzień 2021 r. obejmował 87 pociągów z Chin oraz 6 pociągów do Chin. Dynamiczny rozwój tych przewozów został całkowicie zatrzymany wprowadzeniem blokady tranzytu przez Koleje Ukraińskie.

W świetle ww. przesłanek ograniczenia wprowadzone przez stronę ukraińską pozbawiają nie tylko przychodów same koleje, paraliżują realizację kontraktów handlowych, ale szkodzą również rozwojowi przewozów kolejowych jako ekologicznego rodzaju transportu w ogóle. Z tych powodów oczekujemy niezwłocznego wycofania się przez Koleje Ukraińskie ze szkodliwych działań i odwołania wprowadzonych ograniczeń przewozowych.

Ktoś by mógł pomyśleć, ze Ukraina ma za dużo sojuszników, że postanowiła zantagonizować tego najbliższego takimi działaniami oraz gestami typu wywieszanie banderowskiej flagi na spotkaniu w Stanisławowie korpusu dyplomatycznego z ministrem Rauem.

Tymczasem w komentarzach pod rozmową Bartosiaka z Zychowiczem taki tekst:

Ukraińcy blokują przewozy kolejowe na zlecenie USA w zamian za otrzymanie broni, chodzi o blokadę jedwabnego szlaku, przykład jak amerykański interes nie jest zgodny z polskim.

Byłoby to jakieś wyjaśnienie. Słowem sojusznicy naszych sojuszników nie koniecznie są naszymi sojusznikami...

Jacek Bartosiak twierdzi, że jakiś konflikt na wschodnich rubieżach Ukrainy, w którym Rosja ugrzęźnie na dłuższy czas i będzie się powoli wykrwawiać, byłby dla Polski korzystny, bo przywróciłby państwa zachodnie do rzeczywistości i wymusił konsolidację wobec wspólnego zagrożenia. Być może Finlandia i Szwecja wstąpiłyby do NATO, jak to ostatnio zapowiadały...

P.S. 

Zajrzałam na konto szwedzkiego analityka Andersa Aslunda a tam takie kwiatki

Anders Åslund

@anders_aslund

The current Russia crisis is showing the European countries for what they really are. The good and moral countries are Estonia, Lithuania, Latvia, Poland, the Czech Republic (minus Zeman), Slovakia, Romania, the UK, Denmark and the Netherlands, and Sweden and Finland.

The immoral or worse governments are Germany, Austria, France, Hungary, and Cyprus, and then some are pretty indifferent. Why does that bad minority win over the moral majority in the EU? The EU needs to shape up!

Ewidentnie nie tylko Polacy mają tendencję do postrzegania polityki zagranicznej w kategoriach moralnych jak twierdzi Ziemkiewicz! 

Najbardziej jednak wzruszyły mnie pytania retoryczne zawarte w następnym tweecie:

Two obvious questions to the German government: 1. Why do you support the enrichment of Schröder & Warnig at the expense of peace in Europe? 2. Why don't you provide military support to Ukraine? Do you want Russia to start a war? You had better shape up!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz